Krievu dambrete ir viens no galda spēles un sporta veida dambretes variantiem. To spēlē divi spēlētāji ar baltiem un melniem kauliņiem, kurus pārvieto pa galdiņu, kas sadalīts 64 baltos un melnos lauciņos. Spēlei izmanto tikai melnos lauciņus.
Spēles gaita:
- Spēles laukums sastāv no 8×8 kvadrātiem, kas pamīšus ir melni un balti (jeb tumši un gaiši). Katram spēlētājam tuvākās malas kreisais malējais kvadrāts ir melns.
- Katram spēlētājam ir 12 kauliņi. Spēles sākumā kauliņus novieto uz pirmajām 3 rindām vistuvāk spēlētājam. Vidējās divas rindas sākumā ir tukšas.
- Pirmo gājienu izdara spēlētājs, kuram ir baltie kauliņi. Abi spēlētāji gājienus veic pārmaiņus. Gājienu nevar izlaist.
- Parastā gājienā kauliņi var virzīties tikai uz priekšu par vienu lauciņu, kas atrodas diagonāli uz priekšu pa labi vai pa kreisi un nav aizņemts ar citu kauliņu.
- Ja spēlētāja kauliņa tuvākajā lauciņā (gan uz priekšu, gan atpakaļ) ir pretinieka kauliņš un aiz tā ir tukšs lauciņš, tad pretinieka kauliņš ir jāsit, pārlecot ar savu kauliņu tam pāri uz šo tukšo lauciņu. Ja sišanu šajā gājienā var turpināt, tad tas ir jādara tik ilgi, cik iespējams. Ja spēlētājam ir gājiens un ir iespēja nosist kādu pretinieka kauliņu, tad tas ir jādara, pat ja tas ir neizdevīgi.
- Sitot vairākus pretinieka kauliņus, kustības virziens var atkārtoti mainīties par 90 grādu leņķi. Var izvēlēties ērtāko no vairākiem sišanas variantiem.
- Ja kauliņš sit vairākus pretinieku kauliņus, tad nosistos kauliņus noņem tikai pēc gājiena pabeigšanas, nevis tā laikā (t.s. „turku sitiena” noteikums). Sitiena laikā nedrīkst divreiz nosist vienu un to pašu pretinieka kauliņu, bet tukšu lauciņu drīkst šķērsot atkārtoti.
Dāma
- Ja kauliņš ar parasto gājienu vai sitiena beigās sasniedz tālāko malu, tas pārvēršas par dāmu.
- Ja sitiena gaitā kauliņš sasniedz tālāko malu, tas kļūst par dāmu un turpina sitienu pēc dāmas noteikumiem (atšķirībā no starptautiskās dambretes, kurā, turpinot sitienu, kauliņš nepārvēršas par dāmu).
- Kad kauliņš pārvēršas par dāmu, to parasti parāda, uzliekot uz tā vēl vienu kauliņu vai apvēršot to otrādi.
- Dāma var brīvi pārvietoties vairākus lauciņus jebkurā virzienā un sist pretinieka kauliņus dažādā attālumā, turklāt izvēloties, kur apstāties pēc tam, tomēr ievērojot noteikumu par obligāto sišanu, kamēr ir tāda iespēja.
Uzvara un neizšķirts:
- Ja spēlētājs nevar izdarīt gājienu, viņš zaudē. Tas notiek gadījumā, ja spēlētājam vai nu visi kauliņi ir nosisti, vai iesprostoti ar pretinieka kauliņiem.
- Spēlē uz laiku pie tā pārtērēšanas iestājas zaudējums.
- Spēlētājs var padoties un saņemt zaudējumu, ja uzskata savu pozīciju par neizbēgami zaudētu.
- Spēle beidzas ar neizšķirtu:
- ja viens no spēlētājiem piedāvā neizšķirtu un otrs tam piekrīt;
- ja nevienam spēlētājam nav iespējas uzvarēt spēli;
- ja 15 secīgu gājienu laikā ir izdarīti tikai gājieni ar dāmām, nav nosists neviens kauliņš un nav izdarīts neviens gājiens ar parasto kauliņu;
- ja viena un tā pati pozīcija atkārtojas jau trešo reizi (ne obligāti pēc kārtas), turklāt gājiena kārta šai pozīcijā ir tam pašam spēlētājam;
- ja paliek tikai trīs dāmas vai divas dāmas un kauliņš, vai viena dāma un divi kauliņi pret vienu dāmu, kura ieņēmusi garo ceļu, spēle beidzas ar neizšķirtu, ja stiprākais spēlētājs 5 gājienu laikā nav ieguvis uzvarētu pozīciju;
- ja pozīcijā, kur abiem spēlētājiem ir dāmas, nav notikušas spēku izmaiņas – t.i., nav bijis ne nosišanas, ne kauliņa pārvēršanās par dāmu:
- 2 un 3 figūru gadījumā – 5 gājienu laikā;
- 4 un 5 figūru gadījumā – 30 gājienu laikā;
- 6 un 7 figūru gadījumā – 60 gājienu laikā